Selflove

Meditácia

Vnútorný pokoj je veľmi ťažké dosiahnuť so všetkými okolnosťami, ktoré ovplyvňujú náš život. Pocity úzkosti a stres nám znepríjemňujú život pravdepodobne už niekoľko miliónov rokov. Ako sa ho však zbaviť? Jedným z účinných prostriedkov môže byť práve meditácia

Čo je to meditácia?

Je to praktika, ktorá redukuje stres, upokojuje myseľ a spája s realitou. Svoju myseľ zameriavame na nejaký konkrétny objekt, myšlienku alebo činnosť. Trénuje našu pozornosť a snažíme sa o dosiahnutie mentálneho čistého a emocionálne pokojného a stabilného stavu. Napriek tomu, že sa praktizuje v mnohých náboženských tradíciách najmä v budhizme a hinduizme, v 19. storočí sa tieto meditačné techniky rozšírili aj do iných kultúr, ale už aj v neduchovných kontextoch ako je obchod a zdravie.

Ako na to?

  1. Usaďte sa. Nájdite si tiché miesto a sadnite si so vzpriamených chrbtom napríklad na pohovku, posteľ, stoličku alebo zem tak, aby vám to bolo pohodlné a mohli ste tak vydržať sedieť dlhšie. Nemusíte však sedieť len v tureckom sede.
  2. Nadstavte si časový limit. Meditácia môže trvať ako dlho len chcete. Môže to byť 5, 10 či 30 minút, ale aj viac. Je to len na vás, nemusíte však mať zapnutý skutočný časovač.
  3. Dýchajte. Zavrite si oči (alebo si ich nechajte jemne pootvorené) a pomaly sa nadychujte a vydychujte. 
  4. Uvoľnite sa. Skúste upokojiť svoje telo vaším dychom. Je vám teplo alebo zima alebo vám príde niečo nepohodlné? Berte tieto pocity na vedomie, ale nerozmýšľajte nad nimi dlho, sú tam, ale vám to neprekáža.
  5. Nedovoľte vašej mysli sa túlať. Ak sa prichytíte, ako nad niečím premýšľate, pokojne sa opäť sústreďte len na váš dych. Buďte k sebe nežní, rozvíjajte sebalásku.
  6. Vráťte sa do prítomnosti. Keď ste pripravení, pomaly otvorte oči, ale ostaňte chvíľu sedieť. Pozorujte okolie, načúvajte zvukom a zamyslite sa. Ako sa teraz cítite? Na čo myslíte?

A to je všetko, čo potrebujete k tomu, aby ste si precvičili meditovanie. Môžete taktiež skúsiť zamerať svoju pozornosť na hocijaký iný predmet alebo jav. Časom sa však môžete posunúť aj o stupienok vyššie. Po nejakej chvíli môžete skúsiť nechať svojim myšlienkam voľný priechod, no nesmiete sa nad nimi priveľmi zamýšľať, len ich pozorujte. 

Aké sú ďalšie metódy?

Poznáme napríklad pohybové meditácie. Pravdepodobne si pod tým predstavíte jogu, ale vedeli ste, že aj obyčajná prechádzka je formou meditácie? Preto sa hovorí, že máme ísť na vzduch si prečistiť hlavu. Do tohto však môžeme zahrnúť napríklad aj prácu v záhrade (nie však niečo náročné), ale som si istá, že ste už počuli napríklad o Tai chi. K tomu si však odporúčam nájsť inštruktora. 

Ďalšia metóda je postupného napínania a uvoľňovania svalov, ktorá sa najčastejšie používa pred spaním. Uvoľnuje to napätie a stres, ktoré sa tam počas dňa nazbierali. Jednoducho sa sústredíte na každý sval samostatne a pomaly prejdete celým telom.

Určite si často predstavujete obrazy vo svojej mysli a s radosťou vám oznamujem, že aj to je formou meditácie. Keď sa necítite dobre alebo sa stresujete, pomôcť vám vie si predstaviť nejaké pozitívne obrázky, pohľady alebo aj osoby, ktoré vás odpútajú od zlých myšlienok a dá vám priestor na upokojenie. Môžete využiť na to aj svoje okolie napríklad zvuky alebo vône. Dokáže to ozaj zlepšiť náladu, redukovať stres a podporiť vnútorný pokoj. A napríklad predstavovanie si seba, ako uspejete v niečom, čo by ste chceli dosiahnuť podporuje vašu sústredenosť a motiváciu.

Samozrejme, všetky tieto aktivity môžete vykonávať samy, ale nie je náročné si nájsť trénera a vždy sa nájde množstvo videí, ktoré vám pomôžu správne meditovať. Dúfam, že vám tento článok pomohol a že meditáciu čoskoro vyskúšate.

Ako sa Vám páčil tento článok?

Kliknite na smajlíka a ohodnoťte nás!

Priemerné hodnotenie: 0 / 5. Počet hlasov: 0

Zatiaľ žiadne hlasy! Buďte prvý, kto nás ohodnotí.

close

CHCEŠ VEDIEŤ VIAC?

PRIHLÁS SA, ABY TI NEUNIKLI NAŠE NAJNOVŠIE PRÍSPEVKY!

Pozri Zásady ochrany osobných údajov pre viac info.

Jeden komentár

Zanechať odpoveď